2005-03-07

Åh Babel? Kan det vara det kulturprogram jag så länge saknat på Sveriges Televison? När de flesta programidéerna tycks kollapsa eller i bästa fall vara småtrevliga (Filmkrönikan, Kobra) såg det länge ut som att hoppet var över. Men nu lyser hoppet igen. SVTs tablå såg väl i och för sig bättre ut redan i och med att de köpte in säsong två av This Is Our Music och i och med Babel skulle det kunna bli toppen!

Men det vet jag förstås ingenting om nu. Jag ser en risk i att Bodil Malmsten och poesi om dagsaktuella händelser skulle kunna dra ned programmet i den småputtriga fällan där ack så många av Sveriges Televisions andra kultursatsningar fastnat. Men. Jag går på namnen. Daniel Sjölin är programledare! Hans Personliga Pronomen var en oroande liten uppenbarelse och därmed måste det bli lite spännande med den författaren som programledare (om det blir bra är en annan sak). Sedan är Willy Kyrklund med i premiärprogrammet - då måste det bli bra (och ett litet hopp tänds om att han ska hinna (eller vilja) få ur sig något mer litterärt innan hans tid är över. Sen är även Andres Lokko med (hur hinner han?) som någon typ av reporter. Det känns - måste jag medge - både lite oroande och lite spännande.

Nu är ända kruxet att jag jobbar på biblioteket på tisdag kväll då premiärprogrammet sänds. Om jag inte heller har möjighet att se någon av reprissändningarna får jag väl straffa mig själv med att läsa om Personliga Pronomen och Solange.

Inga kommentarer: