2008-03-03

Tricky Tricky


"Maxinquaye was such an inspirational record in the mid-90s. I wish there was anything, by anyone, as sensual, mysterious, threatening and original now.", säger Momus i en kommentar till sin Mysteriouspodcast. Momus lyssnar alltså, till min förvåning, också lite på gammal trip-hop just nu.

Själv hade jag nog inte hört Maxinquaye sedan förra seklet när jag i fredags hittade den, så långt bak i skivsamlingen att den befann sig i en garderob. Tillsammans med lite vin och första Massive Attack (och en massa annat förstås) fungerade den som både partymusik och tidsmaskin (och som musik för lördagens playlist).

Om jag sedan tror att den tidsmaskinen kan ta en med in i framtiden är jag inte riktigt på det klara med, jag är inte lika högljudd som Momus i min lovprisning av den skivan. Men jag vill i alla fall utforska känslan några fler gånger den närmaste tiden...

Strugglin':

Inga kommentarer: