2007-07-30

Sommarens album: Differnet

Hade längtat länge, hade väntat och fantiserat så som man så ofta tycks göra när någon gammal favorit är på gång med något nytt. Och sedan: till en början alltid lite besviken - ingenting verkar kunna konkurrera med det där ostadiga, hänsynslösa fantiserandet... Så först har jag faktiskt lite svårt att komma in i matchen: gillar inledande låtar (Caring Arms, Parklands...) men ser inte, i min närsynthet, riktigt var den där ordentliga storheten ligger. Det hela får vila lite, någon spelning här och där - och först några veckor efter ankomsten - i badkaret, när jag lyfter upp huvudet ur vattnet efter att ha sköljt av min schampoonering - uppenbarar det sig: strukturen, meningen, berättelsen... tanken, känslan... och just då, basen, kanske framförallt...

Collapsing Universe behöver alltså inte alls stå i skamvrån, i jämförelse med tidigare Differnet-alster, även om den ännu inte - inte på korta vägar - kommer nära upplevelsen av deras förra, fantastiska släpp. Att den kommer att växa ytterligare är jag dock på det alldeles säkra med.

1 kommentar:

pinhead sa...

Gillar den här. Men håller med om att den förra är bättre. Förpackningsdesignen är en våt dröm till Collapsing Universe. Fler artister/skivbolag borde ta och lära av dem.