2008-10-26

Different Trains



Att se Fläskkvartetten uppföra Steve Reich Different Trains på Judiska teatern är en speciell upplevelse. Kanske allra mest för att man närmast sitter mitt i Ann Wåhlströms glasinstallation; Stora glasdroppar som i hänger i klasar från taket, andra som redan ligger ner, ofta upplysta av biodukens ljusspel.

Att bara bege sig ut till Judiska teatern, ute vid Djurgårdsbrunn, en lördagskväll i slutet av oktober känns speciellt. Här har man annars mest promenerat runt soliga söndagar förut. När bussen passerar Berwaldhallen blir det väldigt mörkt och plötsligt känns det verkligen som om man befinner sig en bra bit ute på landet. När man kliver av bussen leds man i alla fall rätt genom musik och att en film om glasinstallationens tillverkning projiceras på teaterns yttervägg.

Att verket uppförs för en liten publik på kanske fyrtio personer (det är fullsatt), som sitter runt om Fläskkvartetten skapar förstås en speciell närhet. När kvartetten sedan i sista stycket också börjar spela på själva glasinstallationen runt om i rummet är man som åskådare verkligen mitt i alltihopa. I slutändan är det nog kanske också det sista, av Fläskkvartetten nykomponerade stycket, Tears Apart, som känns intressantast. Har man hört Different Trains förut så ökar spänningen när man sedan får höra något nytt, där man plötsligt får för sig att vad som helst kan hända...

Different Trains uppfördes första gången av Kronos Quartet 1988. Även om det inte är mitt absoluta favoritverk av Reich - intensiteten från tidigare verk som Drumming och Music For 18 Musicians känns här inte riktigt lika hög - ska man förstås lyssna. Allra helst på Judiska teatern, alternativt på skiva med Kronos Quartet.



Different Trains: After The War:

Inga kommentarer: