2005-05-04

Långhelg. Man kanske skulle gå på konsert? Det känns som om det var ett tag sedan, och jag gillar ju att gå på "rockkonsert" - ibland... När Mike Always babblade på i TV-programmet This is our music tidigare i vintras sa han något i stil med att han i stort sett aldrig hade haft kul på en rockkonsert. Även om jag inte håller med honom så tror jag att jag förstår honom. Alla dödligt tråkiga och tragiska konserter som man har bevittnat; rundgång och mellansnack, svett och extranummer... Men ibland är det ju också väldigt trevligt...

Idag spelar Out Hud på Debaser. Toppenlåten It's for you har blivit någon slags indiehit och det skulle kunna vara spännande att kolla in hur de låter på scen. Men Debaser? Men de ska ha fått en fin ny tillbyggd bar, så... Ikväll spelar även Suburban kids with biblical names och CDOASSSödra teatern. Två rätt sympatiska band. SKWBN första EP var smått oemotståndlig och CDOASS första singlar hade sina stunder. Frågan är bara hur spännande detta kan vara att titta på. Huruvida jag får veta det beror förstås på om jag går dit, om jag väljer bort Out Hud, och om det finns några biljetter kvar.

På fredag spelar även Patrick Wolf på Södra Teatern! Hans första skiva Lycanthropy var i stunder helt fantastisk, och hans framträdande på klubben Slick för något år sedan var faktiskt makalöst. Men. Hans senaste skiva Wind in the wires verkar spännande, men av någon anledning har den inte greppat tag i mig än. Vet inte riktigt varför, jag tycker den borde ha alla förutsättningar. Men det är något med hans röst som står i vägen, tror jag. Jag kommer i alla fall, med all säkerhet, att lyssna igen, och igen. Troligtvis ett tecken på att det finns något där ändå... Och så säger han ju rätt roliga saker!: "Alltför få ser musik som konst. De flesta nöjer sig med att göra billig underhållning för massorna. Musik gjord av män är särskilt dum, den är bara styrd av kuken. Testosteronet producerar låtarna. Jag har förvisso en penis själv, men jag kan inte och vill inte identifiera mig med andra manliga musiker", sa han bland annat i Svenskan igår.

Hmm. Vad månne veckoslutet ha att erbjuda?

Inga kommentarer: