2012-04-21

Larsson och Jönson

Två av mina favoritpoeter (och ett av mina favoritband) har varit i farten, i södra Sverige, Skåne och Småland. Har fått följa det hela bäst jag kan härifrån Stockholm, via Youtube och intervjuer:

Stig Larsson & Differnet, del 1

Stig Larsson & Differnet, del 2

Stig Larsson & Differnet, del 3

Intervju med Stig Larsson i Sydsvenskan:
Men i logen efteråt vill Stig Larsson hellre prata om framtida planer. Den stora, slutliga uppgörelsen med svenskt kulturliv. – Jag har en unik inblick i den här världen, dess människor och det ­moraliska moraset. Dessutom är jag inte beroende av någon och har svaren på hur konstarternas kriser ska lösas. Jag har börjat skissa på det och hittat fram till en lättare ton, mer läsvänlig. Nu vill jag att alla ska kunna ta till sig mina böcker.

Johan Jönson på Växjö stadsbibliotek

Intervju med Johan Jönson i Smålandsposten:
Fler människor borde kunna använda sig av poesin i sitt vardagsliv. Så har jag gjort. Jag har haft vanliga arbeten, knegat. Jag har läst på egen hand och det kan vem som helst som är läskunnig och inte är sjuk göra. Det finns ett annat språk, ett alternativ till alla mediala klichéer som bara pågår. Jag har läst mycket, och läser hemskt gärna. Det är det jag gör helst av allt i livet.

Inga kommentarer: