2012-02-10

3 konserter 120125-120209



Målgrupp och Charles Hayward på Landet 25 januari. Egentligen är nog Målgrupps odefinierbara "noisekrautselectronica" (usch, vad tråkigt det lät) mer min grej. Åtmimstone andra låten, med trumpet, var riktigt fin. I Haywards fall var det nog främst energin (en ensam trummis plus elektronik har nog, hur man än gör, alltid sina begränsingar), och, till viss del, de hypnotiskt, effektivt, mässande textraderna som gillades. Och själva känslan av att den här gubben spelar för livet. "We got this precious little time together - let's get high!"


Musette på Strand 1 februari. Musettes spelning på Strand var ok, men inte lika bra som när jag såg dem för många år sen nu på Botkyrka konsthall. Den stumfilmsromantiska känslan jag längtat efter försvann lite i ett band som ville "rocka", som var himlastormande glada över sin nya skiva, över att så mycket folk hade kommit. Köpte ändå skivan som var mycket bättre: Lo-fi sci-fi, Bo Hansson-knaster, romantik och spänning i perfekt avvägd blandning.


Sand Circles och Tim Hecker på Södra Teatern 9 februari. Sand Circles inledde (som synes) i mörker. Fortsatte så under sin halvtimme, ett mörker som bara tilltog när Hecker tog över, släckte bakgrundsfilmen och aldrig visade sitt ansikte. En rejäl urblåsning mitt emellan ambient electronica och noise där Hecker är en mästare. Idag, dagen efteråt, känner jag mig nästan som en ny människa.

Inga kommentarer: