2012-02-17

Bloggtoppen

Google Reader svämmar över, men hur mycket läser man egentligen? Mycket man bara klickar bort. Men vilka bloggar gillar jag?, vilka läser jag verkligen? Någonting, som nog måste påpekas, tyvärr inte alltid överensstämmer... Ofta är det ju så mycket mer lockande att läsa dåliga grejer, jobbiga texter, att söka sig till fiendeland bara för att få uppröras lite. Bryr mig inte om att nämna vad det kan vara för ställen. Listar här istället tio bloggar jag både läser och gillar. Utan inbördes ordning, bra bloggar just nu, med texter (och annat) jag faktiskt, ofta, är glad över att jag tog mig tid till. Sådant jag kanske till och med minns, som i bästa fall får mig att både inspireras och fundera:

Croydon Municipal. Bob Stanleys blogg. Läs exempelvis den här fina texten om Felt.

Mrs Tsk. Momus hem på nätet efter Click Opera. Fortfarande vassare än de flesta. Här exempelvis.

The Bomb Party. Robert Barry (also known as Monster Bobby). Här intressant om Cage och Stravinsky och "the Long Now".

The Belbury Parish Magazine. Till exempel den här texten om Trunks senaste återutgivning.

A Bit Part In Your Life. Mycket vardagsbetraktelser men här fint om underbara The Blue Nile (och lika fina The Montgolfier Brothers).

Beneath A Steel Sky. Billy Rimgard. Varför inte om Jeff Noon och "Mikrofiktionens korta nedslag i okända världar"?

Bernur. Den lätt maniske bokbloggaren. Här om Borges Alefen.

Maskinskrift. Även han ibland om Borges...

Ny Musik För Hållbar Utveckling. Helt enkelt om just ny musik för hållbar utveckling, här om t.ex. "Uppsala-techno"

Copyriot. Håller stilen. Kanske allra bäst om böcker, bibliotek, bokmarknad. Här exempelvis.

En reflektion av denna genomgång är att det inte precis är gott om dem, bra bloggar som uppdateras någorlunda kontinuerligt. Om musik, konst, litteratur, politik, teknik etc. I alla fall inte i Sverige. Men kanske letar jag bara på fel ställe. Tipsa gärna!

1 kommentar:

Niklas sa...

Första, och säkerligen enda, gången jag hamnar på samma lista som Bob Stanley. Tack, det gjorde min dag lite roligare! Läser även din blogg med stort intresse.