2011-07-31

Tillbaka till framtiden

Under julis sista skälvande semesterveckor parallelläste jag böckerna Retromania (Reynolds) och Framtiden (Schüldt, Andersson). En slump kanske? Men om det händer sig så att man läser en nyutkommen bok om framtiden (och samtidens fixering vid framtiden) parallellt med en nyutkommen bok om retro, vintage och historia (och samtidens fixering vid gångna tider) ställs man inför en del frågor: Är det här också två parallella diskurser?, två olika trender och rörelser som båda är förhärskande, samtidigt, men inom olika fält? Eller är analysen i någon av böckerna felaktig? Pratar de förbi varandra? Eller är de ute och cyklar allihopa?

Intressant nog så tycks drivkrafterna bakom de olika böckerna likna varandra en hel del: Båda böckerna tycks skrivna utifrån en brist, eller oförmåga, hos själva författarna. Schüldt, Andersson är kritiska till att vi målar upp en sådan fantastisk bild av framtiden. Reynolds är, tvärtemot, kritisk mot att vi har tappat förmågan att föreställa oss framtiden. I dessa känslor känner de sig båda lite utanför, lite, nästan skyldiga. Reynolds för att han inte riktigt kan acceptera och med glädje hoppa på det postmoderna poptåget. Schüldt och Andersson för att de inte lyckas tro på, och uppskatta, samtiden och samtidens drömmar om den kommande digitala frälsningen. Sen börjar de sina olika undersökningar. På helt olika sätt, helt olika perspektiv och tillvägagångssätt. Reynolds skriver ett djupgående, seriöst, nyfiket, undersökande reportage om samtidens, gårdagens och framtidens popkultur och dess syn på sin egen historia. Med blicken mestadels i backspegeln. Schüldt, Andersson skriver en science fiction-essä från framtiden om vår samtid och vår syn på framtiden (som historien delvis berättas ifrån). Låter det krångligt? Reynolds skriver någonstans om popmusiken som vill vara en tidsmaskin. Schüldt och Andersson citerar Latour och Benjamin: "Vi rusar in i framtiden - men vi blickar bakåt".

Det är förstås svårt att skriva sådana här böcker. Vilket perspektiv man än har är det svårt eller kanske till och med omöjligt att sia om framtiden. Men oavsett hur man blickar, eller åt vilket håll, beskriver de här båda böckerna nog först och främst en känsla av ett nyligen passerat nollnolltal och känslan av att inte riktigt trivas med det. Sedan får man leva med att båda böckerna förenklar, gör folk bara lite mer korkade och stereotypa, att de spetsar till sina argument lite för mycket, så att inte diskussionen liksom ska dö ut för att ingen egentligen tycker att framtiden verkar så där fantastisk. Eller att femtiotalet verkligen - så där rakt av - verkar, helt och fullt, underbart egentligen, om sanningen ska fram. Istället är det väl så att drömmarna om vad som komma skall kanske bara ska tolkas som drömmar, och inget annat. Fantasier möjligen. Och att pophistorien är intressant från vårt perspektiv, just från detta nu, detta år, och att själva avståndet är det som kittlar, inte förbannelsen över att man inte var där, då.

Framtiden inleds med orden: "Länge trodde jag att framtiden var ljus". Nästan som en bekännelse, nu vet jag bättre, nu har jag förstått hur det ligger till. Retromania däremot slutar i förtröstan inför det som komma skall, trots alla otaliga exempel på hur all popkultur bara parasiterar på sin egen histora: "I still believe the future is out there". Reynolds står emot, han vet bättre, han har varit med förr och kan aldrig glömma den där kicken, den där oslagbara känslan av att få uppleva den verkliga kraften i popmusiken för allra första gången. Men då tittar han också, till stor del, efter framtiden i backspegeln. Att som Schüldt, Andersson se på vår samtid från en tänkt framtid är kanske mer innovativt, de tittar ändock, även de, i backspegeln.

2011-07-22

XXII

Leyland Kirby





The Trip



2011-07-11

XX

Snapshots from a lovely weekend in the Stockholm archipelago:

Ramsö:


Swimming with David Price:




Get In The Swim - Soundtrack:
01 - As If Your Eyes Were Partly Closed - Brian Eno
02 - Get In The Swim - The Advisory Circle
03 - En kartbild utan sand - Testbild!
04 - Seasons Change - The Advisory Circle/Hong Kong in the 60s
05 - You Can Take A Heart But You Cannot Make It Beat - Hong Kong In The 60s
06 - Christopher Columbus - Gruff Rhys
07 - I Need Fun In My Life - The Drums
08 - Easy - Pure X
09 - You Hold The Water - How to Dress Well
10 - Lost Where I Belong (Flying Lotus Remix) - Andreya Triana
11 - Nature Feels - Frank Ocean
12 - We Never Fly Away Again - Black Devil Disco Club
13 - 10b - Gq - Lies - Theo Parrish
14 - Clockbell - The Focus Group
15 - On Your Side - The Radio Dept.
16 - In Holiday Mood - Moon Wiring Club
17 - Azimuth - The Ocean Tango
18 - Ené Alantchi Alnorem - Girma Hadgu
19 - Seagull's Flight - Ducktails
20 - As If Your Eyes - Brian Eno




Present from David:


Goodbye Ramsö:

2011-07-05

XIX

Sommarmusik, 110705

Anna Järvinen - Anna Själv Tredje - Titta vi flyger Testbild! - Barrikad - En kartbild utan sand Charles Mingus - The Black Saint And The Sinner Lady - Group Dancers Bossa Nova And The Rise Of Brazilian Music In The 1960s - Jorge Ben - Carnaval Triste Don Henley - Building The Perfect Beast - Not Enough Love In The World Boz Scaggs - Down Two Then Left - Hard Times Fading Yellow Volume 7 - Glitterhouse - Tinkerbell's Mind Kreng - Grimoire - Girl In A Fishtank Moritz Von Oswald Trio - Horizontal Structures - Horizontal Structure 5 Gruff Ryhs - Hotel Shampoo - Christopher Columbus Grouper - A I A: Alien Observer - Moon Is Sharp Bonnie 'Prince" Billy & The Cairo Gang - New Wonder James Blake - James Blake - Wilhelms Scream Andreya Triana - Lost Where I Belong (Flying Lotus Remix) Felt - Me & A Monkey On The Moon - New Day Dawning Pure X - Pleasures - Dry Ice Hauschka - Salon Des Amatuers - Girls Boz Scaggs - Silk Degrees - Georgia Momus - The Thunderclown - Willow Pattern Theo Parrish - Ugly Edits vol. 10 - 10b - gq - lies

2011-07-01

XVIII

Sommarläsning, juni




Har semester och har varit på landet - vilket här definieras av en landsända i Sverige där mobilt internet är så svajigt att det i stort sett kan beskrivas som icke-fungerande. Vad som då brukar hända är förstås att man läser böcker, gärna gamla eller halvgamla böcker som man hittar liggandes i nån dammig bokhylla. Den här sommaren blev en av dem Melvilles Moby Dick. Utan mobiltäckning är det också förstås lättare att försjunka i gamla, tjocka böcker. Och Melville gav mersmak! (Billy Budd måste snart läsas.) Trots sitt omfång! - den känsla av utkast och dokument som finns över Moby Dick tilltalar mig mycket. Även den pendel mellan essäistiska partier (fantastiskt om till exempel vithet (och valar, valar, valar)) och mer traditionell romankonst som hela Moby Dick rör sig mellan är också mycket intressant. Och så havet förstås; pirater, känslan av världen som upptäckt, farorna, de sju haven...

Läsning jag funderar på under juli är Bolanos De vilda detektiverna, som jag redan rusat halvvägs igenom. Kombon Retromania och Framtiden (av Reynolds respektive Schüldt /Andersson), två böcker vars titlar och teman gissningsvis går att dra paralleller och streck emellan. Är det digitaliseringen som är den stora tjuven? Är det digitaliseringen som fått retrorörelsen att köra över den framåtgående? Etc... Återkommer till dem bägge två. Sen suger jag fortfarande på den karamell som är Knausgårds kamp del två. Snart så!