2011-12-23

XLVIII

Årets filmer: Tinker Tailor Soldier Spy, Midnight In Paris och, ja trots allt, även Melancholia även om det var en liten besvikelse... Sedan minns jag och gillade jag, lite förvånande, också The Fighter mycket... Men den kanske kom förra året..

Annars var det inget riktigt bra filmår för min del. Bebis plus långfilm är ingen riktigt bra kombo, ska ta igen det nästa år.

Årets överlägset bästa filmminne är också Tinker Tailor Solider Spy, barnledig i London, så varmt för att för att vara i oktober, ändå väldigt mycket höst, precis som i filmen. Och vilken film sen... Har längtat efter att se om den sen eftertexten rullade i stort sett... Och, det som också blir så tydligt när man läser intervjun med Tomas Alfredsson i dagens Dn: det viktiga är egentligen inte spionerna, kriget, det kalla kriget utan förstås människorna, den undertryckta passionen, längtan, drömmarna:
Jag tyckte det var intressant att allt som liknar äkta närhet var livsfarligt för de här människorna. Spelad närhet och påstådd närhet betraktades däremot som något som kunde vara användbart. Just spiondelen och kalla kriget är egentligen bara en tacksam kuliss för att berätta om mellanmänskliga relationer. Jag ville hellre göra något väldigt känslomässigt än att fördjupa mig i politik och de öst-västliga relationerna. Det är som Shake­speare. Han skrev inte Hamlet för att han ville berätta om dansk monarki utan för att han var intresserad av mellanmänskliga relationer.
Eller:
Jag tror att jag har någon form av känsla av att min utsida är annorlunda än min insida. Det är säkert världens vanligaste sak att känna, men det är ett av grundincitamenten till mitt uttrycksbehov. Jag tycker inte att jag ser ut som jag känner mig. Eller att jag uppfattas av omvärlden som jag känner mig. Det är min motor till att i stället vilja uttrycka mig i filmer och i tv-program. Människorna som skildras i både ”Låt den rätte komma in” och ”Tinker, tailor, soldier, spy” går och bär på samma inre tryck som jag.
Ja, jag kommer också att försöka hitta till en biograf i julhelgen..

 

Inga kommentarer: