2011-04-23

XII

Veckans läsning är två små, i olika nyanser, mossgröna böcker utgivna av Pequod förlag: Édouard Levés Självporträtt och Niklas Söderbergs I bruk, brukare. Fantastiskt fina båda två:



Självporträtt är en sådan där liten genial bok man önskar att man skrivit själv. Idel påståenden om "författaren själv" - vad han gjort, vad han gillar, vad han brukar tänka på etc. Även om han, på sida 91 i boken, säger: "Jag känner inte att någon författare påverkat mig" så kan jag inte tänka annat än att Georges Perec har inspirerat Levé. Ibland ligger boken väldigt nära Perecs Jag minns. I båda två: enkla, löjliga, banala, eller ibland även storslagna och viktiga, minnen - eller påståenden - som tillsammans blir något större. Små, små byggstenar som tillsammans blir ett helt liv. Eller som Kristofer Leandoer skriver i bokens efterord: Självporträtt är en skrämmande bok då den får en att förstå till vilken grad det vi kallar för personligheten byggs upp just av trivialiteter.

Söderbergs I bruk, brukare gillar jag lika mycket. Känner mig intresserad under hela läsningen; Vill läsa nästa och nästa dikt, nästan streckläsa. Vet inte riktigt vad det är jag gillar så. Men undersökningen av vardagen, det vardagliga, det banala, det löjliga, där kommer jag mer än en gång att tänka på dikter och texter av Stig Larsson. Även det enkla, självklara tilltalet tilltalar mig mycket. Jag hittar inget poserande, inget tillkämpat i Söderbergs sätt att skriva dikt. Istället: nyfikenhet och förvåning över vad texten egentligen, faktiskt, lyckas komma fram till. Även hos Söderberg: det är dom små, små detaljerna som gör det. Eller som Jesper Olsson skrev i sin Svenskan-recension: "en poesi som i sina bästa stunder leder oss närmare en värld, där också brödsmulorna har sin givna plats."

Inga kommentarer: