2011-03-27

X





Veckans filmer: The Fighter, Norwegian Wood, Black Swan. Bra filmer alla tre... Tyckte nog, lite förvånande, faktiskt bäst om The Fighter. Fart och fläkt och en ganska fantastisk Christian Bale. Kändes nästan som när man såg Rocky för första gången... Och, ok, dansscenerna i Black Swan var rätt makalösa de också...





Veckans läsning: Brukaren, Underjorden och Sonetterna till Orfeus. Gillar förstås alla tre trots att jag, av någon anledning, tycker det är förbannat svårt att läsa sonetter. UKON är lättare. Allra bäst tycker jag om "Jag ville vara poet" som han gjorde en fantastiskt rolig och bra läsning av under förra årets Poesifestival i Göteborg: "Jag citerade Rilke, Majakovskij, Breton, Tsvetajeva, Bachmann, Snorre Sturlasson, Lorca, Homeros, Ekelöf, Hölderlin, Sofokles, Shakespeare, Ovidius, Catullus, Racine, Celan, Mallarmé, Ko Un, Alberti, Césaire, Barthelme, Pessoa, Sapfo, Baudelaire och hävdade att dom var på min sida."



Musiken just nu är någon låt med Anna Järvinen och en längtan efter att höra hela nya albumet. Citerar mina ord om Man var bland molnen: "sorgsna minnen, isande melankoli - men nästan hela tiden också - eller kanske mestadels: hopp i mängder och lycka"

Inga kommentarer: