2009-12-29

Läslista 16/09



Erik Beckman - Alla är vi stora romaner
John Ashbery, Kenneth Koch, Ron Padgett - 3 x New York
Torsten Ekbom - En trädgård av ljud
Klas Östergren - Den sista cigaretten
Aase Berg - Uggla


En konstnär som ger uttryck för sitt privata känsloliv gör sig skyldig till "estetisk exhibitionism" eller bara dåligt hantverkskunnande, skriver Coomaraswamy. Den bild som finns "i Gud" får inte deformeras av subjektiva utgjutelser. "Att visa upp sina egna känslor är inte konst." Coomaraswamy jämför med det japanska no-spelet där skådespelaren bakom masken inte får identifiera sig med de känslor rollen kan uttrycka: spelet får inte ersättas med spelaren. Cage monterar ner tonsättarrollen: inte förmedlare av känsloliv utan igångsättare av processer

En trädgård av ljud, sid 94

Jag måste skriva essäer som om jag ägde makten att formulera världen, därför har jag makten att formulera världen. Jag måste skriva kritik som om min läsning kunde göra skillnad, därför gör den skillnad. Jag måste skriva poesi som om jag hade rätt att uppfinna språket. Nu är det jag som uppfinner språket.

Uggla, sid 6

2 kommentarer:

Matti sa...

Lånade nyligen Experimentfälten av Ekbom. Mycket stilsäkert och initierat. En sådan där läsning som renderar i långa listor av böcker och inspelningar man inte visste fanns och nu måste få tag i.

Carl-Johan Malmberg som du har nämnt på annan plats är ju också en intressant essäist, en synnerligen skicklig stilist. Och inte att förglömma: Ulf Linde, (SVAR t.ex.).

Elias sa...

Hej, ja boken om Cage var otroligt spännande läsning, får ta mig an Experimentfältet då kanske... Och Ulf Linde måste jag läsa mer av...