2009-09-26

Läslista 11/09



Åke Hodell - Ikaros död
John Ashbery - In conversation with Mark Ford
Majken Johansson - Andens undanflykt
Thomas Bernhard - Skogshuggning
Glenn Gould - Bort med applåderna!



Verkligheten behöver dig och tycker om och vill ha dig
i kraft av skönheten och det goda och all vänligheten och ropar
fly inte och fly inte utan hör mig och tro mig för jag älskar dig
och du hör inte
och du ser inte
och du tror inte
på annat än det du tror dig höra och se
utan hem till det hus
där du tror
att du bor
och trappan och dörren och patentlåset, och dunsen
av en som faller raklång
in genom porten där. Stendöd.

Andens undanflykt, sid 25, Till en bedövad



Personer som makarna Auersberger säger att de har pengar och ett vackert och stort, ja jättelikt stycke mark och ett lika vackert och stort, ja jättelikt hus och vi, alla vi som inte har allt det där går i deras fälla, tänkte jag. Vi låter oss påverkas av deras överflöd och går i deras fälla. Vi ser bara deras fasad och hör bara utanverket av det de säger och går i deras fälla. Vi låter oss imponeras av deras mässande och går i deras fälla, tänkte jag i fåtöljen. De säger något om ett stort och gammalt hus med stora vackra valv och något om långa promenader över marker som bara tillhör dem och om härliga måltider i sin trädgård och sina dagliga bilturer från det ena slottet till det andra, och vi imponeras och går i deras fälla. De förespeglar oss en absolut lantlig lyxvärld och vi blir imponerade och går i deras lantlyxfälla, tänkte jag i fåtöljen. Hela tiden pratar de om det de äger, om sin obegränsade rikedom, utan att egentligen prata om den och vi låter oss imponeras och går i deras fälla. De pratar om sitt välutrustade kök och sina fyllda källare och om sina bibliotek med tiotusen band och vi låter oss imponeras och går i deras fälla.

Skogshuggning, sid 128-129

Inga kommentarer: