2009-03-15

Läslista 3/09



Sara Danius - Prousts motor
Sara Shamloo - Gloria
Nova Gullberg Zetterstrand - Cal
Elise Ingvarsson - Ett förslag
Stig Larsson - Natta de mina


Inte ens Arbete Skriver jag Fram. Inte ens Våld. Inte ens
Tomma Händer Här. Smårik, ett slags Falskspel. Och jag
Gråter Aldrig Färdigt.

Om Inte Du fanns skulle jag vara Helt osynlig. Och Om Gud
inte fanns skulle jag skylla allt på Gud. Det finns Ljus. Men
jag har svikit Mig själv så många gånger Så djupt. Jag misstror
starkt mina egna Beslut. Varför skulle de vara Att Lita På? Nåt
slags Omdöme?

Så Släpp Allt Till slut Lilla Apa. Bara inte så Du behöver se. Är
det det, Som Gör Så Ont?


Elise Ingvarsson, Ett förslag, sid 89


Det är så mycket som är överflödigt
när man till exempel säger "jag står här och tittar på golvet",
eller "jag går här mellan bokraderna, stannar upp
och tittar än en gång ner
på bibliotekets karmosinröda, nyss dammsugna, nu glansigt röda golv".

Det är så mycket som är överflödigt - och det
liksom tornar upp sig i munnen: alla dessa
onödiga konsonanter. Man vill rensa bort dem; trots att det är omöjligt
då man nu redan har sagt dem
.

Det är uppenbart att detta inte låter sig göras. Längst fram i käften,
alldeles bakom övre tandraden, känner man med tungan att man
har ett J i. och sedan känner man G e. Och
Ä r r - och så ska man bli medveten om
allt onödigt man har sagt. Och ska
dessutom tänka sig detta
liksom ihopsmockat i mun och svalg och långt ner i halsen på en - ja,
ska det rymmas måste man nog ÄNDA NER I MAGEN...


Stig Larsson, Natta de mina, sid 26-27

Inga kommentarer: