2009-03-07

Hackney, London, Brighton





Har spenderat några fantastiskt trevliga dagar i Hackney, London, den här och förra veckan. En liten kick och inspiration att vandra runt, gå på gallerier, pubar, träffa gamla och nya vänner (Anna, David & co, Nicki, Owen, Bobby, Steve...). Och Stockholm känns lite stelt och kallt igen, men, okej, också fint, fint och snart är väl våren här?


Iain Sinclair har förresten just kommit ut med en bok om Hackney, som nog alledeles säkert är värd att kolla upp. Har tidigare försökt läsa böcker av Sinclair så som Radon Daughters och just nu London City of Disappearances, och mer än en gång snubblat halvvägs, då de på inget sätt är enkla och klara, ändock förstås ofta intressanta och mycket fascinerande.




Självklart var vi också utanför Hackney... Intressant utställning på Hayward Gallery och på Tate Modern såg vi mycket fint (Bonard, Bacon...) och också TH.2058 by Dominique Gonzales-Foerster:

It rains incessantly in London – not a day, not an hour without rain, a deluge that has now lasted for years and changed the way people travel, their clothes, leisure activities, imagination and desires. They dream about infinitely dry deserts.
This continual watering has had a strange effect on urban sculptures. As well as erosion and rust, they have started to grow like giant, thirsty tropical plants, to become even more monumental. In order to hold this organic growth in check, it has been decided to store them in the Turbine Hall, surrounded by hundreds of bunks that shelter – day and night – refugees from the rain.

Det var toppen men egentligen borde vi nog ha gått till Tate Britain och tittat på Bourriauds Altermodern-utställning. För de som inte vet om det berättar den bland annat om hur vi nu lämnar postmodernismen och går mot en - Altermodernism? Momus hjälper till att förklara och diskutera i sin Altermodern Week på Click Opera. Mycket att läsa och fundera över där, exempelvis sådant som detta finner jag intressant:
The economic meltdown is making a Year Zero possible. You always need a major event, a global shakedown, to launch a new cultural era. Modernism really comes out of the brutal sweep of the First World War. Postmodernism is a phenomenon of the post-war Baby Boom, the arrival of the teenager, of affluent consumerism, the dominance and hegemony of the US, and new electronic forms of communication. The meltdown of the global financial system we're currently living through is the thing that will definitively end Postmodernism and make a new cultural era necessary and, in fact, inevitable. George Soros said last week that the world financial system has effectively disintegrated, that the resulting crisis is more severe than the Great Depression, and should instead be compared with the demise of the Soviet Union. The "Soviet Union" in this instance is us. Now, we won't die. The people who were citizens of the Soviet Union twenty years ago are still around. The buildings built by that era still stand -- I see them here in Berlin every time I go out. But they keep their otherness: they were built by a currency that no longer exists, generated by a social system that has vanished. There are already signs that this is happening: the skyline of Dubai is already looking rather like the Berlin TV Tower and the vesotka skyscrapers of Moscow, as Dubai becomes a ghost town. Style mag articles about Dubai as "the coming thing" (like this Monocle feature from 2007) already sound Pravda-esque. It's over, though the buildings still stand.








Av olika anledningar begav vi oss också faktiskt ända ner till Brighton en dag. Trevligt det också förutom att vinden var så hård att ett besök på exempelvis Brighton Pier i stort sett var omöjligt. Lite synd... Iain Sinclair skriver ju Hackneys historia, var och varannan liten del av London har en sång eller en bok, men Brighton (och piren) har förstås Quadrophenia och också Greenes finaste Brighton Rock med inledningen: "Hale knew, before he had been in Brighton three hours, that they meant to murder him." (Så mycket längre stannade vi inte...)



Inga kommentarer: