2009-01-24

Läslista 1/09



Clarice Lispector - Hemlig lycka
Viktor Johansson - Eterneller
Alex Ross - The Rest Is Noise
Thomas Bernhard - Undergångaren
Katarina Frostenson - Tal och regn


Men folk förstod inte vad jag menade, som vanligt när jag säger något förstår de inte, för det jag säger betyder ju inte att jag sade det jag sade, sade han, tänkte jag. Jag säger något, sade han, tänkte jag, och jag säger något helt annat, därför har jag fått tillbringa hela mitt liv i missförstånd, i inget annat än missförstånd, sade han, tänkte jag. Vi föds ju närmare bestämt bara in i missförstånd och så länge vi existerar kommer vi inte längre ut ur dessa missförstånd, hur vi än anstränger oss, det tjänar ingenting till. Men denna iakttagelse gör alla, sade han, tänkte jag, för alla säger oavbrutet något och blir missförstådda, på denna enda punkt förstår dock alla varandra, sade han, tänkte jag.

Thomas Bernhard, Undergångaren, sid 76


jag behöver
värken som är efterlängtad och går genom det hela
ett år av trevande lyssnande prövande
du låter mig gå genom varje ljud i ordet längtan
kärlekens krävande
att ständigt översätta småljud: minsta skevljus
denna brist på likhet gör mig nästan galen, var vi inte
en gång parallella, sprang så, sov så
invärtes, i sidled
som var det en enda stor modertunga
som drog över oss, var vi
djuret

är vi

presens är alltid vackrare

Katarina Frostenson, Tal och regn, sid 123, Ett år av översättning

Inga kommentarer: