2008-11-22

Spellista v.47



1 - Arthur Russell - Habit Of You
Först var jag lite tveksam till den nya Russell-samlingen. Men efter lite lyssnande så.. Just nu kan jag inte sluta spela den här; På en och samma gång sådan skamlös pop, under ytan - ljud som bubblar upp ur avgrunden. Måste förstås försöka komma iväg på den där dokumentären också...

2 - Max Richter - 24 Postcards In Full Colour
Varenda litet stycke är en symfoni i pocketformat. (Eller en On the Nature of Daylight...) Favoriter hittills är I Was Just Thinking och A Sudden Manhattan Of The Mind.

3 - Keith Jarrett - The Köln Concert
Först - en känsla av lätt obehag - sedan tanken att lätt obehaglig musik ofta är den mest intressanta musiken, den musik som kittlar förbjudet på det mest spännande sättet... Musik - trots allt - så vacker att jag somnar i soffan på lördagseftermiddagen. Sover gott, drömmer vackra drömmar för att sedan vakna upp som en ny människa, på väg mot datorn för att leta upp mer av Keith Jarrett

4 - Lill Lindfors - Du Är Den Ende
B-sidan på den här skivan är vacker som solsken: Så Skimrande Var Aldrig Havet, Jag Tycker Inte Om Dig, Du För Mig och den fantastiskt fina versionen av Dylans Don't Think Twice, It's Alright: Låt Mig Va - De E Bra. Coolt och fint och nästan Astrud Gilberto.

5 - Glen Gould - Gould meets Menuhin
Om Olafur Arnalds hade nåt upp till knävecken på känslan det här förmedlar hade jag gått vilse på vägen hem från Landet för någon vecka sedan.

6 - Nina Simone - I Get Along Without You Very Well
Det finns alltid fler spår av Nina att förfaras, röras och förstöras av.

7 - Helios - Caesura
Jag tror att den kommer att växa men helt säker kan man aldrig vara.

8 - Moondog - Moondog (1969)
Varför har jag aldrig lyssnat ordentligt på Moondog. Kommer att göras.

9 - Sarto - Fält
Två små bloggfynd via Jo/No's Audio Delights...

10 -Air France - No Excuses (The Autumn Cantata)
...och Nhessingtons

2 kommentarer:

mj sa...

Jag rekommenderar dokumentären varmt. Innehåller de vanliga, irriterande geniförklaringarna, men till största delen är den väldigt fin.

Elias sa...

ja de flesta jag hört som sett den verkar positiva. får letas reda på!