2008-08-08

Still



Läslista:

Jean Genet - Essäer och artiklar
Tove Jansson - Kometen kommer
Marcel Proust - Rymmerskan
Hassan Loo Sattarvandi - Still
Eva-Stina Byggmästar - Men hur små poeter finns det egentligen


Allt var så perfekt som när jag stod vid poolkanten och doppade tårna i vattnet, jag kände hur gåshuden spred sig över den bleka kroppen, Hoppa i nu, sa du och jag skakade på huvudet och tittade på dig när du stod där beredd med polaroidkameran, Det är kallt, sa jag gnällande och backade tillbaka från poolkanten, Det är väl inte så farligt, visa att du är min stora pojke nu, sa du och det där leendet spred sig över ditt fräkniga ansikte och du fortsatte med, det är bara kallt i början - sen blir det varmt, du gick fram till mig, smekte mitt hår och först när du höll om mig tänkte jag säga att jag egentligen inte vågade, men innan jag fick ut orden började jag gråta, Jag vill inte, mamma - mamma, jag vågar inte - jag vågar inte, sa jag och gömde mig bakom handflatorna och du höll om mig och sa att det inte var så farligt och sen visade du polaroidkameran för mig och jag undrade vad det var för något

Hassan Loo Sattarvandi, Still, sid 7-8


Talar böckerna,
dikterna med varann eller vad
är det för ett mummel i biblioteken -

men se där, kunnig personal hittar i skrymslen,
underbara bortglömda poeter redan, halvt om
halvt osynlighetsförvandlade, (det är då alls)
inget problem man tar dem vid handen och
de blir sig själva igen, så får de färg

igen


Eva-Stina Byggmästar, Men hur små poeter finns det egentligen, sid 87

Inga kommentarer: