2008-09-05

Ändras



Läslista:

Stig Larsson - Ändras
Stig Larsson - Händ!
Fernando Pessoa - Stilla, mitt hjärta
Torgny Lindgren - Norrlands akvavit
Johan Jönson - Efter arbetsschema


Göra fel. För att bli som du.
Alltid är det så
Du är felet.

Kravet: att inte bara gå fram till dig, dra ner min gylf;
att inte bara svämma över dig
med all saliv jag har; inte bara dö
så att du får besöka min gravsten med så
sällsamt neutrala uppgifter att man måste notera
enkelheten.
Inte bara ingå i dig.
Jag måste skryta med spänd högtidsröst
och i ett avbryta de andra,
vara det pinsammaste som setts
i TV:s brasprogram.
I direktsändning hävda att ingen sedan Strindberg -
knappt ens Ekelöf i sin dödspassagevind
molande i sängen sista tre nätternas onda -
har kunnat behandla det svenska språket som jag. Ingen
har haft den eld som jag har t.o.m. i de skymmande fem-sexsnår
när jag bara halvsover i en buss med händerna nere i en Expressenbilaga.
Om jag säger detta, om jag är så avskyvärd,
blir jag till du. ( O c h v e m v i l l i n t e
h a s ä l l s k a p n ä r d e t k n i p e r ?
J a g v e t v a d d u g å r f ö r d u m e d . )
Nu så lycklig som man bara är när man halvt om halvt flyter nära stranden,
då plastdjur och fjunigt blonda barnskallar doppar upp -
dipp! dopp! - och ner,
när jag inser att vi insetts och sett in i,
gemensamma som endast nermörker gör oss.

Stig Larsson, Ändras, sid 67-68 ur Upplysning


Inget är jag.
Inget skall jag någonsin bli.
Inget kan jag vilja bli.
Men frånsett det bär jag på världens alla drömmar.

Fernando Pessoa, Stilla, mitt hjärta sid 133, Alvaro De Campos, ur Tobaksaffären

1 kommentar:

Elias sa...

Oj, det där Stig Larsson-citatet fick inte sådan layout som jag tänkt få med som i allafall påminner om den i samlingen, men får väl gå ändå... Läser också att han - just nu! - befinner sig i en skrivperiod...