2007-08-17

Röster under jorden i radion

Jag brukar inte lyssna på Eldorado så ofta som jag önskar, som jag ofta tänker att jag ska göra, när jag sedan väl lyssnar. Alinge är ju förstås speciell och hans förmåga att blanda och ge, få en att få upp ögonen (och öronen, och näsan) för nya saker (dofter, röster, ljud och bilder) är rätt omatchad i det övriga radioutbudet. Någon gång har han givit sig själv den fantastiska titeln Omvärldsbejakare, och ibland när man lyssnar känner man sig efteråt likadan - jag vill också vara en Omvärldsbejakare! Det finns ju så mycket där ute att ta del av, liksom...
Jag behöver inte gå efter vad jag ”känner” för. Hela världen är mirakulöst nära
och viktig. (Om vi undviker rena krigszoner.)
Jag är din omvärldsbejakare. Filmerna, lyriken.
musiken, erotiken, paniken följer jag vid mina antända sinnens fulla bruk.


Igår fick han i alla fall mig att bejaka en gammal nittiotals-Eno och en gammal femtiotals-Ekelöf, samtidigt... Han inte snappa upp Eno-styckets namn men Ekelöf läste i alla fall Röster under jorden. En av Ekelöfs heminspelningar, och just där och just då (igår kväll, här hemma) gjorde det mig rätt rusig av lycka. Kanske för att jag just den här sommaren har läst mycket Ekelöf (och även lyssnat, då på radioinspelningarna som Ekelöfsällskapet givit ut på CD), kanske speciellt Om hösten-samlingen där Röster under jorden ingår. Just den dikten har jag tidigare dock haft rätt svårt att komma in i. I mitt tycke rätt svårläst i jämförelse med övrigt på samlingen. Men att höra Ekelöf långsamt, nästan lätt mumlande, försiktigt läsa, läsa över den där halvknastriga nittiotalselectronican passade fantastiskt och tog mig direkt in i text och stämning. En del av attraktionskraften ligger nog också vid sådana tillfällen i själva överraskningen. Man sitter där; har just hämtat tvätten, en kopp te, "imorgon är det fredag", javisst Eldorado på radion... Och så:
Timmarna går. Tiden förgår.
Det är sent eller tidigt för olika mänskor
Det är sent eller tidigt för olika ljus.
...

Inga kommentarer: