2007-07-14

Lästips sommaren 07

Digfi kan man läsa lite om vad lite olika människor, ja författare, förläggare, popmusiker, skribenter läser för böcker i sommar. Lite boktips inför sommaren... Eftersom de aldrig tillfrågade mig så listar jag väl lite grejer här istället:

Vad läser du i sommar? - Hmm, böckerna passerar som väderprognoser i ostadigt väder, men vad minns jag rätt upp och ned så här, av vad jag hittills läst i sommar? Ja, Sara Lidmans Bära mistel (fantastisk, vacker så att ögonen tåras), Maria Gripes Elvis Karlsson (fin, fin, nostalgi, ändå något slags evigt sjuttiotal), Pär Thörns En kväll inbillade jag mig att jag var psykiskt sjuk (rolig, rolig, nästan bättre än Inventering, skrattade ibland högt vilken väl sällan annars händer när man läser skönlitteratur över huvud taget?). Och Borges Fiktioner! Sedan har jag läst om Polyfem förvandlad några gånger, upptäckt nya saker ytterligare gånger. T.S. Eliots Four Quartets läste jag också om här om natten. Håller just nu på med senaste, lite tröga Liedman, för picknickfilten lite för tjocka Stenarna i själen, likaledes vackra och tunga sista numret av OEI och den där Prousts Sodom och Gomorra. Högst upp annars i att läsa högen hittar jag just nu nog Lagercrantz Proustbok, kanske Oes Tid för fotboll?

Andra lästips?
- Inte bara Polyfem förvandlad utan förstås allt av Kyrklund hur många gånger som helst. Kanske Murakamis Kafka på stranden för tjockt, lätt men ändå vackert fantasifullt inspirerande?

Någon blogg du kollar även om du har semester?

- Se listan till höger!

Inga kommentarer: