2007-03-11

Serendipitet

Fick för några dagar sedan, av en man på biblioteket, höras berätta om det fantastiska lilla ordet serendipitet. Enkelt beskrivet (enligt Nationalencyklopedin):
förmågan att kunna göra trevliga upptäckter av en slump. Ordet, på engelska serendipity, skapades av den brittiske 1700-talsförfattaren Horace Walpole efter sagan om de tre prinsarna från Serendip som for ut och alla fann något annat än det de sökte men ändå lika värdefullt.


Det var alltså serendipitet som gjorde att jag kom i kontakt med ordet serendipitet, som jag fram till den stunden, under hela mitt liv faktiskt varit förutan. Jag vet inte riktigt varför, men på något sätt, blev världen, om inte mycket, så i alla fall bara lite, lite större efter det.

Delvis därför finns det numera också en blogg med det namnet. Och delvis på grund av att jag kände bara ett litet, litet behov av en, säg, fulblogg eller dokumentationsblogg, ett arkiv, anteckningsblogg, videoblogg, bildblogg etc. Ett ställe för tester, försök eller kanske ingenting alls. I alla fall tills vidare. Eller ett ställe att posta lite favoritvideos på, som jag av någon anledning inte har någon riktig lust att lägga upp här. Eller förstås: om Sondera är undersökningar och utforskningar är Serendipitet slumpmässiga, trevliga upptäckter...

För övrigt så skrev Horace Walpole även boken The Castle of Otranto 1764 som anses vara världslitteraturens första skräckroman (eller gotiska roman).

1 kommentar:

ulrika sa...

ja ett nytt ord för mig med, men så fint, verkligen, ska jag bära med mig hädanefter... tack!