2007-02-11

Söndagsblues

Ligger i soffan med någon slags söndagsblues – eftersom Skip James Devil Got My Woman ljuder ur högtalarna. Puh, vilken fantastisk röst…

Också lite bluesigt countryaktigt sådär på trånga lilla klubben Springfield i Gamla Stan igår: Neil Young och ballader i högtalarna och sedan Leksandsmannen The Tallest Man on Earth på scen. Flink i fingrarna och mycket fint gitarrspel. Stor, grov röst på liten kille men stilig i mustasch och fin skjorta med livligt, samtidigt avslappnat scenutspel. När han spelade den där låten ”som Son House brukade göra” tyckte jag det ökade ytterligare ett steg och blev mer än trevligt – riktigt bra, inspirerande och alldeles visst något som kan få mig att leta fram lite av just Son House när jag kommer hem. Helt tillräckligt…

Det här med alt. country och blues är väl egentligen ett eget litet kapitel, men hursomhelst är det ju ofta inte själva musiken som står i vägen för upplevelsen – utan attityden hos artister och kanske framförallt fans och kritiker. Så länge jag har vart med har det tjatats och gått på: hur den här rootsmusiken i form av folkmusik, blues och country väl ändå är den riktiga, äkta och sanna musiken. Hur det egentligen väl ändå bara är den musiken som veeerkligen betyder något. Så är det ju under inga som helst omständigheter förstås inte! Och det är ju lite synd när allt det där ältandet och gnatandet hindrar en på ens väg till de finaste sångerna med Mississippi John Hurt, Skip James, Son House eller kanske till och med då The Tallest Man on Earth.

Just nu känns det i alla fall som om ett litet fönster har öppnats…

3 kommentarer:

Tatti sa...

Ahh så bra, Skip James och kompani, du går från klarhet till klarhet. Synd som sagt jag tror att det är många som missar allt detta pågrund den attityd du nämner.

Elias sa...

Väldigt kul att du gillar det jag skriver om, att det är fler som mixar sånt som wechsel med sånt som skip... eller ja du förstår...

Tatti sa...

Ja det är allt för få som vill öppna sina ögon eller öron, eller så kanske det inte alls är så, det är dock min erfarenhet.