2007-02-25

Sleepless Nights

Skrev för någon vecka sedan om Jörg Follerts senaste skiva 17 Pictures, som en finfin liten uppföljare till fantastiska Easy: "Hopplock som fungerar mycket fint, filmiskt i bakgrunden, för ordentlig närlyssning, som nattligt ackompanjemang…" Eller: med uppdragen huva genom ett snöigt kvällsstockholm; och hur man vill vara precis här och nu men ändå drömma, drömma sig bort...


Sedan skrev Lars Jämtelid en gullig liten text på Digfi om hur han sitter hemma på eftermiddagarna och läser Elsa Beskow när han lyssnar på 17 Pictures: "Follerts ömsom lekfullt glada och ömsom vemodiga små stycken smälter nästan samman med Beskows mjukt psykedeliska naturromantik." Varför inte? Kanske smälter det samman eller så skapar det - som jag nog ändå skulle kunna tänka mig - spännande konstraster – mellan hundra år gamla sagor och nyputtrig munspelselectronica. Får nog allt ta och prova själv, plocka hem Tomtebobarnen, Solägget (eller Lasse liten i trädgården kanske passar till The Garden?) någon dag från biblioteket…


Men själv skulle jag nog mer spontant tänka mig att något bara lite mer modernt borde passa bättre... Ska jag skjuta lite från höften sådär skulle jag nog hellre allt, när det gäller "bilderböcker att läsa till 17 Pictures" nog plocka upp någon av Ryôji Arais fantastiska, måleriska färgexplosioner till böcker. De böcker som finns på svenska: När kommer bussen? och Sussa och Natti skulle nog passa... När kommer bussen? kanske är allra vackrast men med tanke på stämningar, låtttitlar och så passar nog Sussa och Natti bäst. Sleepless Nights och Sussa och Natti som inte kan sova... Tillsammans börjar de istället berätta historier som de själva hittar på. I fantasin åker de omkring i den ena mer fantastiska miljön än den andra...


Katten mjauar. Hunden skäller. Man hör massor av ljud.

- Lite läskigt kanske. – Lite kanske.

1 kommentar:

ulrika sa...

Resan till Landet Längesen är en favorit av Bewskow, men annars ja, Solägget