2007-01-07

Holy Ghost Zombie Nation Revival

Under den gångna helgen var det övernaturliga väsen, andar, levande döda; zombier och spöken som var i farten i klubb- och konsertstockholm. I alla fall i artistnamnen hos de uppträdande akterna på Neat och Debaser. Och kanske, kanske även när det kommer till musiken: i nyligen uppgrävda, ändock förvånansvärt livliga, glamrockklichéer och effektiva, elektriskt sprakande, partytricks i dansmusikgarderoben.

Speciellt Zombie Nation på Neat i fredags var mer än bra partymusik. I någon slags bakvänd marknadsföringsstrategi hade Daniel sänkt mina förväntningar, i stil med "det blir säkert okej, men nästa helg blir det riktigt bra, jag och en norrman med roliga namnet Skatebård!". Och när förväntningarna minskat lite blir man förstås ännu gladare när det var så underhållande! Entré i en gigantisk afroperuk för att sedan låta det vara lekfullt effektivt svängigt, ändå tillräckligt intressant knepigt. Sån där electro dansmusik som kan kännas så barnslig, dum, korkad, berusad men ändå som en befrielse, ett leende när man själv känner sig - just så ungefär: barnslig, korkad, leende, berusad... Sen lyssnade jag lite i morse på nya plattan Black Toys och kunde inte låta bli att le lite fånigt åt även den trots småtrött söndagsförmiddag... Vidare lyssningar får avgöra om det är en kul parentes eller något värt att gräva ner sig mer i.

Och igår förärades Debaser av besök från både mig och Seattlebandet The Holy Ghost Revival. Några vänner brukar lyckas få med mig ner till rocknästet vid Slussen åtminstone några gånger per år. Har i och för sig sett en del riktigt fantastiska konserter där under åren, minns just nu: Clientele, Out Hud och Electrelane (vilkas nästa skiva jag verkligen, verkligen ser fram emot), men annars tycker jag att det där gamla Debaser allt håller på att förfalla väl mycket. Slitet och smutsigt och pinsamt dåligt diskant, burkigt menlöst ljudsystem. Möjligen okej vid konserter men från DJ-båset närmast outhärdligt.

På förhand visste jag att The Holy Ghost Revival inte riktigt var min tekopp men att det ibland kan va kul att kolla in något annat, nåt man inte har nån tidigare relation till, något som förhoppningsvis kan komma in från ett annat håll och överraska. En utgångspunkt jag brukar vilja inta är att verkligen försöka gilla det jag inte är nåt större fan av, och sedan verkligen ifrågasätta mina favoriter. Så även efter konserten: inte min kopp av te (för rockigt, skrikigt och variationslöst) men det där livliga, smågalna, splittrade, svårdefinerbara kan jag visst gilla! Efter nån lyssning på skiva, om låtarna får sätta sig kan det kanske va nåt? Jag kan tänka mig att de skulle göra sig i nån gigantiskt välproducerad uppdaterad bowievariant av konceptplatta...

Så mycket för det när det gäller "the ghosts of yesterdays". Ikväll bestämmer jag musiken: Durutti Column, Tim Buckley, Colleen, Move D, Andy Stott och Saint Etiennes "What Have You Done Today Mervyn Day?"...

2 kommentarer:

Jakob sa...

Jag läste först:
"Och igår förändrades Debaser av besök från både mig och Seattlebandet The Holy Ghost Revival."

Hade varit en fantastisk mening...

Tack för dina musiktips nedan, förresten. Vad tyckte du om Charlotte Gainsbourg?

Elias sa...

Hej Tennisspionen! Om Charlotte Gainsbourg tycker jag egentligen inte så mycket alls... Jag lyssnade lite snabbt på hennes skiva för ett tag sedan, men det var inget som fastnade alls faktiskt... Lite svaga låtar? Får lyssna noggrannare nån gång framöver kanske