2006-12-21

Årets filmer





Alla har någon att hålla om förutom Grizzlymannen som klappar en räv...

Opera! - det planeras inte bara ett nytt operahus, konstformen är också i kris, samtidigt som det är en en av årets absolut t r e n d i g a s t e musikgenrer - vilket operans stora betydelse i årets två bästa filmer ger en vink om. Musiken i Match Point var inte bara en helt outbytbar del av filmen utan skapade också ett av årets bästa soundtracks.

"Match Point? Kunde jag inte låta bli att bli förförd av. Har känslan av den inte riktigt är så enkel som den utger sig för att vara. Det finns en till, mindre uttalad, vändning någonstans i det där moralfilosofiska problemet... Den brist på trovärdighet som kunde skönjas i vissa förhållanden och känslor spelade mindre roll, och vägdes gott och väl upp av det fina skådespeleriet, de väl utgjutna scenerna... Det lätt oväntade i filmens vändningar och det, trots allt, lite lekfulla och luriga gör att den lever kvar i tankarna. Frågan är dock om jag skulle gilla den om jag skulle se om den... Vilken jag förstås måste göra nån gång..." utbrast jag när jag just kommit ut ur biografen. Nu finns den kvar som ett litet minne, utan att jag direkt kan återkalla vari den exakta storheten och intensiteten låg. Tror allt att det är dags för att titta igen...

Marie Antoinette ligger närmare i tiden. Bubblande känslor i mage och hjärta... Den efterföljande debatten på speciellt Aftonbladets kultursida kändes dock mer än tröttsam - en slags vänsterns motsvarighet till högerns upprördhet över en Castro-kväll på Svt. Autopilot och svartvita politiska gränsdragningar och analyser - när det sällan smällts av så många karamellfärgade frågor på en och samma gång - vilket nog debatten i sig också avslöjar...

Om "operaackompanjerat kärlekstrassel hos den europeiska överklassen" var temat för årets två mest minnesvärda filmer var "missförstådd kärlek i den nordamerikanska vildmarken" temat för nummer tre och fyra på listan: Brokeback Mountain och Grizzly Man. På rätt olika sätt: desperat jakt på kärlek, förtvivlan och krossade hjärtan. På ungefär samma sätt: stora känslor, stora vidder och rätt stora filmer...

Inga kommentarer: