2006-06-06

Fotbloggs-VM

Så, nu är det bara en månad, drygt, tills fotbolls-VM är slut.

I Jesper Högströms (fina!) VM-boken går han igenom fotbolls-VMs historia; VM för VM. Men hur ser min VM-historia egentligen ut?

VM 1982 var det första VM som jag minns att jag såg live. Jag minns Italien och Paolo Rossi, men allra mest så minns jag matchen mellan Tyskland och Frankrike. Av någon anledning. Och det jag minns allra mest från matchen, som etsat sig fast i mitt minne trots att jag då bara var sex år, är förstås Harald Schumachers våldsamma misshandelsattack på den franska spelaren Battiston. Om vi inte hejade på Tyskland innan, så kan jag lova att vi sannerligen inte hejade på Tyskland efteråt.

1986 var fotbolls-VM det viktigaste som fanns. Man samlade fotbolls-bilder och jag lyckades faktiskt fylla ett helt sånt där album med klisterbilder (som jag fortfarande har kvar någonstans). Och precis som om det rörde sig om nåt minister-mord eller så minns de flesta var de befann sig när de såg Maradona göra mål i matchen mellan England och Argentina. Annars var Platini min idol och matchen mellan Frankrike och Brasilien VMs höjdpunkt.

1990 hade det stora fotbollsintresset plötsligt fallerat rätt ordentligt. Man minns förstås Costa Rica osv. Annars minns jag matchen mellan England och Kamerun - och hur bra Kamerun spelade, och hur folk ändå höll på England...

1994 var jag mer intresserad av Camus och popmusik än av fotboll, men Sverige - Rumäninen minns man förstås. Jag och några polare laddade hemma i mitt förstaboende - matcherna började ju rätt sent på kvällarna under det här VMet. Några hade med sig nåt hemmagjort starkvin av nåt underligt slag och när matchen väl kommit igång sov en i badkaret. Den som var mest intresserad var jag tvungen att guida genom matchen, då han omöjligt lyckades följa bollen...

1998 minns jag förstås den otroliga matchen mellan Argentina och England. Unga, unga Owens fantastiska löpning och mål, Beckhams utvisning, och Englands otroliga försvarsspel ända till förlängningen gick vidare till straffar...

Från VM 2002 minns jag faktiskt Anders Svensson allra bäst. Friskparksmålet mot Argentina såklart... och den otroliga snurrfinten mot Senegal, som orättvisa värld, tog i kryssribban.

Från VM 2006 minns jag allra bäst fantastiska Elfenbenskusten, Theo Walcotts otroliga mål i åttondelfinalen, och såklart Zlatans vidunderliga konstmål mot England. Sveriges och Englands fina placeringar kommer jag förstås också ihåg. De övriga semifinallagen Portugal och Brasilien var ju andra lag man minns...

Inga kommentarer: