2006-04-14

Påskläsning, påsklyssning

Transfutura, Martin Högström.
Säga vad man vill om de diktsamlingar som OEI ger ut, man kanske inte alltid vet vad man ska göra med dem - men man vill läsa! Läsningen och texten som ett äventyr...

Les bijoux de la Castafiore, Hergé.
När jag var liten var det ett av mina absoluta favorit-tintin-album. Troligen för att jag brukade lyssna på kassettinspelingen. Lite fjompigt kanske? - de åker ju inte ens iväg på nåt äventyr!



Ett djävulskt pris, Svarta själar, George P. Pelecanos.
Grabbiga rockjournalist-deckare, men ändå trevlig och spännande förströelse. Annars kan man ju alltid försöka sjunga med i så många som möjligt av alla de gamla soulklassiker som det ständigt refereras till...


R n’b på radio – Jaheim, Ghostface Killah.
Igår hörde jag, inte bara en, utan två r n'b/hip-hop-låtar på p3 som lät helt fantastiska! Det känns som om det var tio år sen sist. Nu kanske jag borde försöka höra Ghostface och Jaheims fullängdare?



Prefab Sprout på vinyl – Steve McQueen, From Langley Park to Memphis.
För några tior kan man köpa de flesta gamla Prefab Sprout-skivor, om man kollar runt lite på stans skivbörsar. Det borde alla göra. Första sidan på Steve McQueen kan vara en av de bästa förstasidor som gjorts.

Opera i iPoden – Match Point-soundtracket.
Att höra dessa knastriga gamla italienska inspelningar på tunnelbanan på väg hem från jobbet känns både fånigt och hissnande. Hursomhelst: en ny upplevelse...

Inga kommentarer: