2006-02-11

The Field & Sebastian



The FieldOil, Serenade, A Paw In The Face, Action.
"Dansmusik" eller "techno" som man kan lyssna på om och om igen... Oil och Serenade hittar man på de där, av Billy Rimgard ihopsatta, Monotoni-samlingarna. A Paw In The Face hittade jag på L’amour à trois, och Action finns med på Kompakt Total 6. Mjukt och hårt och hypnotiskt och svårt att beskriva. Ska man dansa eller ska man ligga i soffan och blunda? Någonstans i det frågetecknet ligger möjligen en del av musikens storhet. Oil och Serenade fångar mig i sin underbara enformighet medans A Paw In The Face känns ännu sorgligare - hela vägen fram till sin avslutande Lional Richie-sampling. Action ger mig hopp genom att trycka ihop hela Four Tops i sin mixer. Sträck ut dig, jag kommer att vara där! Och då inte enbart för att försöka hitta mer musik i samma fält...



Belle & SebastianAnother Sunny Day, Funny Little Frog.
Mitt förhållande till Belle & Sebastian kan mycket väl jämföras med mitt förhållande till technon; har alltid gillat, men aldrig varit nere med helt och fullt. Och Another Sunny Day och Funny Little Frog tog ner mig mer än Belle & Sebastian gjort på länge. Vackert, enkelt och med melodier som räcker ännu en solig dag. The Field känns svårdefinierat när Belle & Sebastian är någonting man nynnar med i redan vid första lyssningen - men vad gör väl det? - skillnaden är inte så stor och mitt behov av att lyssna är likvärdigt. Att fråga om musiken du hör är nyskapande, experimentell eller banbrytande har aldrig varit mer ointressant; eller vilken genre den tillhör, eller i vilket sammanhang den bör spelas…

Vid en snabb titt är det kanske svårt att hitta mer musikaliskt olika akter än de två ovanstående, men för mig passar de alldeles utmärkt bredvid varandra. Musik för ensamma människor tillsammans, lite blygt sådär kanske, på väg, som så gärna vill nå ut; A Paw In The Face och A Funny Little Frog In The Throat...

2 kommentarer:

Anonym sa...

det finns en 12"a på kompakt också, "things keep falling down" där action är tagen ifrån.

Elias sa...

Hej!

Ja, men jag föredrar nog den mer komprimerade versionen som finns på Kompakt-samlingen...

Sen finns ju låten Cola med på nya Friendly Noise-samlingen också...