2005-09-10

Rockkonsert! Är inte det ett hemskt litet ord? Men man går dit och man till och med gillar det ibland. I stunder faktiskt också väldigt mycket. Men är det inte så att Rockkonserten just nu tycks väldigt trött och i dålig kondition? Men det har väl inte alltid riktigt varit så, utan kanske också - som i någon gammal svartvit filmsnutt från någon tidig Beatleskonsert - hysteriskt, eller i alla fall från publikens sida väldigt engagerande. Kanske inte bara trevligt, utan även mer än så. Och har det en gång varit, kanske det någon gång skall komma att bli? Kanske är det därför som man troget - men ändå med mer eller mindre ojämna och långa uppehåll - fortsätter att gå?

Vad är det då för "konserter" som stundar i höststockholm? Som man kan se fram emot. Närmast under dagen kan det bli så att man beger sig till följande: Debaser! Fritz Corner! Bishop Allen och något hemligt band... Har ingen riktig koll men det är klart att det tillsammans med en liten berusning skulle kunna vara trevligt. Eller: Nalen bar och Digfi:Mix och ett uppträdande av Montt Mardié. En grupp jag ännu dock inte vet vad jag ska tycka om. Kan nog vara intressant i alla fall.

Längre fram (och det som jag skulle kunna finna intressant och just nu har möjlighet att överblicka, tycks faktiskt utspela sig i den gamla murriga Debaserlokalen): Tahiti 80 den 21 september ska jag absolut försöka se. En gammal favorit och en nuvarande; Fosbury är en av årets mest gillade. Electrelane har jag aldrig riktigt fått kläm på, men det kanske är just därför som man borde se dem live, på riktigt, den 19 oktober. Och The Clientele ska jag såklart se den 29 september.

Och Digfi:Mix den 30 september på Stacken skulle jag hemskt gärna vilja gå på. The Montgolfier Brothers! Differnet! Men ack och ve, då befinner man sig i Göteborg på den där bokmässan. Min tröst och min förhoppning är att mässan ska vara förnöjsam och ett fullgott alternativ eller substitut.

Annars är de populärmusikaliska uppträdandena, just nu, som roligast, när man ser någonting nytt och oväntat. Höstens bästa konserter kommer förhoppningsvis att vara sådana, med band och artister som jag i denna stund inte vet om att de existerar.

Inga kommentarer: