2005-08-18

Tillbaka i vardagen. Dubbel melankoli: sent men ändå fortfarande sommar ett litet tag till, i stunder varmt och soligt, men höstens långa mörker hägrar redan i horisonten som en anfallande fiende.

Vad kan väl då passa bättre än The Clientele? Deras surmulna självsäkerhet - som man alltid fått för sig gömmer hemligheter, mysterier och storverk - kan väl lindra? Jag lyssnar och jag lyssnar. En drink och en cigarett med vidöppet fönster, men nu börjar jag väl ha lyssnat på alla deras låtar lite för många gånger? Utan riktig förhoppning och utan någon riktig koll går jag in på deras hemsida och får se - att de den där nya skivan tycks vara här nu nästan vilken dag som helst! Och vill jag inte då lyssna ännu en gång på min gamla favoritlåtar? Fundera, fantisera och gissa på hur den nya skivan kommer att låta? Jo, så är det nog allt.

Ledtrådar? Första singeln som ska komma den 22 augusti heter Since K Got Over Me, med två covers - Spaceman 3 och Skip James - som b-sidor (svårt att tolka det, låter dock lite oroväckande...). Fullängdaren heter Stange Geometry och ska uppenbarligen i mycket innehålla stråkarrangemang av Louis Philippe (borde väl kunna lova mycket gott tycker jag...). På bloggen Bright & Shiny, där skribenten ska ha hört första singeln, läser jag att: "Det låter precis som jag förväntar mig att The Clientele ska låta men produktionen är lite mer distinkt, Alasdairs sång lite bättre (någon verkar ha övertalat honom att skrota gitarrförstärkaren han brukade sjunga genom)". Fasa! Eller? Ett välproducerat, distinkt The Clientele, utan Gitarrförstärkaren, är väl ungefär som att ta bort lite av poängen med det hela? Å andra sidan skulle det ju fortfarande kunna bli fantastiskt... Men, ja, på Bright & Shiny fortsätter de: "och resultatet ganska mycket tråkigare" Om jag inte kan hålla mig får jag väl också lyssna på bandets My Space-sida. Jag är ju bara så rädd att bli besviken!

Inga kommentarer: