2005-08-11

Hemma igen!

Semester i Algarve: Som helhet mycket bra. Sol, bad, klippor, sand och vågor. Sardiner, Bica, Sangria, Gelataria och ingen Couvert. Osv. Osv. När man åker på den här typen av tripp - en charter eller något liknande - vill man nog ofta att det ska vara lite så där "tacky" på rätt sätt (vilket det såklart inte alltid är och den lilla anglofilen inom mig fick sig många törnar av alla blekfeta, skräniga engelsmän som drack pints, såg på fotboll på storbildskärm och åt english breakfast) - och ibland sammanfallar allt i någonting vackert, med en drink i handen på Palm Lounge, under stjärnorna då någon gammal åttiotalslåt (t.ex Womack & Womacks Teardrops) blandas med ljudet från Atlantens strandkant. Eller dagar på stranden med Proust, i skuggan av Playa da Rochas vackra klippor, med sand mellan tårna, en cigarett i handen... sipprandes på en kall iste... Ja, ja... Och sedan kan man ju inte låta bli att tycka att semestern var ännu bättre när man för höra att det i stort sett konstant har regnat i Stockholm!

Låt den rätte komma in, Johan Ajvide Lindqvist: Nja. Eller att det här inte riktigt var min kopp av te kände jag nog på mig redan från början, men det skulle väl ändå kunna funka som strandlektyr? - vilket det också gjorde! Och Ajvide har helt klart någonting att berätta om Blackeberg på åttiotalet, om mobbing och utanförskap etc. Men som helhet kan jag nog ändå inte ge den mer än ok i betyg. Lite för många ointressanta namn, ett lite för torftigt och ospännande språk, lite för många scener som går på tomgång och ofta lite väl fånigt va? (vilket dock kanske är en lite dum typ av kritik, vampyrer i Blackeberg måste väl vara fånigt, vilket författaren förstås är medveten om) Men att det ofta känns lite fånigt på fel sätt då!

Vurt, Jeff Noon: Och för att tala om fånigt... Shadowgoths och jag vet inte vad... Men på stranden slinker allt ned... Och om man tänker bort vissa av de mest fåniga namnen och uttrycken så kan man faktiskt dras in även i detta. Och om Ajvide har sin styrka i Blackebergskildringarna är det i bilderna från det framtida, förvridna, sönderknarkade Manchester som Noon har sin. Ett post-Ibiza Manchester som känns väldigt Happy Mondays, Smiths och 1993, vilket väl kanske är bra. Någonstans var det nog också den där nittiotalsgrejen jag ville åt... Någon gång för länge sedan läste jag Noons andra böcker: Needle in the Groove, Pollen och Pixel Juice och som jag minns dem var de alla småfåniga men ändå fantasifulla, fantasieggande och inspirerande. Och så funkar även Vurt när den är som bäst (eller som minst dålig...) Man läser på och dras in i bilden av vilken bra bok det hade kunnat vara... Vilken knäpp film det hade kunnat bli...

Smaken av Oceanerna, Nutida Portugisisk poesi i urval och översättning av Marianne Sandels: Efter att har drabbats så av Pessoa var jag förstås intresserad av vad post-Pessoa-poeterna i Portugal har skapat för litteratur... Nu har jag dock bara fladdrat igenom dikterna lite snabbt så där - ofta säkert lite lätt berusad! -, så någon djupdykning i Portugisiskt poesi har jag ännu inte gjort. Men det var en bok som var skön att ha med sig, i stunder, när turismen och "Playan" blev lite för mycket var det skönt att plocka fram Smaken av Oceanerna för att påminnas om att det - förstås! - finns ett annat Portugal där (uppe i Lissabon) någonstans...

Swanns värld, Marcel Proust: Är jag fortfarande mitt uppe i... Men man dras in i den!, virvlas in i språket och de flytande återblickarna och tidsvändningarna, tas med till den lilla (stora!), helt annorlunda (mot för ett turistigt Algarve) världen hos de högborgerliga på 1880-talet på den franska landsbygden. Det är kokett, småtrist och ofta helt underbart. Annars är det ofta svårt att ta sig an sådana här storfräsarklassiker tycker jag. Man har läst och hört så mycket om vilken fantastisk litteratur det är. Och självklart vill man också själv få en sådan där perfekt, underbar läsupplevelse som alla (alla!) andra tycks ha haft. Självklart att det hämmar läsningen! Man måste nog våga vara lite respektlös i sin hållning, tror jag! Och jag ska nog ta mig igenom alla delar (det kommer säkerligen att vara en fantastisk upplevelse)! Jag ska också försöka grabba tag i den där Proustboken Deleuze skrivit. Att ha med sig den på vägen kan nog säkert vidga läsningen, stärka en i sin respektlöshet...

Inga kommentarer: