2005-06-23

Svårt att hitta något som intresserar? Något som känns spännande och intressant? Till och med något som känns? Ja! Ibland... Och så fanns det en sådan som Pessoa där hela tiden, oläst!

Ibland blir det nog bara så. Man undrar var lusten och spänningen har tagit vägen. Man letar kulturella uttryck förbrilt och så hittar man förstås något ganska snart igen... (tänk om man inte skulle hitta någonting? Hjälp!) Senaste tiden har det nästan bara varit Deleuze snårskog som jag lyckats gå vilse i, genom Aiolos och Gläntas temanummer. Tills jag greppade tag i Orons bok då.

I en av de senaste intervjuerna jag läste med Morrissey (tror att det var en intervju för typ någon latinamerikansk tidning, som jag då läste i översättning någonstans på nätets bortre regioner) så rekommenderar han Pessoas Orons bok, som en bok man bara inte kan lägga ifrån sig. Sedan får jag höra att Horace Engdahl ska ha rekommenderat den i TV, när han bara fick rekommendera en endaste bok. När två sådana superbesserwissar kommer in från helt olika håll och pratar om samma sak är det klart att man blir intresserad!

Och om det var bra! Av någon anledning kommer jag att tänka på Nietzsches Den glada vetenskapen (kanske om den hade hetat den ledsna vetenskapen?). Har kanske att göra med formen? Precis som Den Glada Vetenskapen är Orons Bok uppbyggd i korta stycken som har likheter med Nietzsches aforismer, men med nummer istället för titlar. Men om Nietzsche är en filosof som är skönlitterär är Pessoa en skönlitterär författare som kastar tänkvärdheter omkring sig i en närmast Wildeansk hastighet. Och så har de en liknande - fullkomligt förödande och utmattande - precision i sina formuleringar!

Bokens berättare är ett bokhållarbiträde i Lissabon på tiotalet och Orons bok skulle kunna vara hans dagbok, tänkebok eller blogg. Den är ofta sorgsen, men stundtals mycket lycklig. Man tänker hela tiden att den formuleringen måste jag skriva ned, den måste jag komma ihåg men man blir till slut bara frustrerad när man märker att det är omöjligt - ty på varje sida vill man skriva ned någonting! Ibland kan man få för sig att han är en filosof och att det är djupsinniga klokheter han skriver ned, efter ett tag förstår man att han är någonting större. En stor poet som öppnar på dörren till livet, som istället ständigt säger emot sig själv på ett fullkomligt logiskt vis.

Inga kommentarer: