2005-05-24

Igår medverkade Mattias Alkberg och hans BD-band i det småputtriga kulturprogrammet Sverige. Han verkar vara en trevlig och intelligent man, men hans vurm för, och nedsjunkande i, någon slags retropunkaktivism förstår jag verkligen inte. Det låter hemskt om musiken de framför i programmet... Och då har jag till och med bott med utsikt över Tunaskolan!

Sin punknostalgi och sitt punkvurmande tycks Alkberg dela med de flesta andra rockmusiker från Norra Sverige, och alla (nästan, nästan alla!) svenska rockjournalister (och gör man inte det tillhör man fienden!). Jag förstår verkligen inte. Sluta tjata nu, liksom... Om man är uppväxt i en småstad som Luleå och var musikintresserad var ju det enda som erbjöds en jäkla massa punkkonserter. När det inte var nån typ av hårdrock. Den allenarådande nämnaren var i alla fall att det tvunget skulle vara skramligt, skrikigt och föra oväsen. Och framföras på gitarr. Av killar. När gymnasietiden började närma sig sitt slut var man så fullkomligt less och utledd på den här musiken att man var tvungen att lämna stan.

Hur länge ska "punk" ses som någonting för unga moderna människor som är intresserade av att skapa och att uttrycka sig? Punken är ju inte bara trettio år gammal, utan också något som får dem "som håller på" att rapa upp det som just anses vara "punk". Jag har väldigt svårt att förstå folk som - fortfarande! - jämnt ropar "punk!" när något anses "tufft", "nytt" eller "independent". Vad menar de egentligen? 1977 eller så kanske det var viktigt eller spännande, men om man så sent som 1990 ramlade in i ett musikliv som vurmade för det och som fortfarande 2005 på många plan trampar vidare i samma fotspår kan man bli lätt konfunderad. För några dagar sedan kunde jag inte låta bli att fantisera om hur en musikhistoria utan Velvet Underground hade kunnat se ut. Idag kan jag inte låta bli att gå vidare och fantisera om hur musikhistorien hade sett ut utan punken. Utan alla "uppror", alla nedklottrade skinnjackor och alla distade gitarrer... Proggmusiker som hade fått breda ut sig än mer med ännu dyrare produktioner och ännu längre låtar! Nja? (Och för att förtydliga: ja, jag vet, punk kan såklart vara många saker: kanske det historiska välbehövliga brottet mot rocken?, eller starten på indiemusiken och något som Rough Trade? För att ta några exempel... Här pratar jag dock mest om Sverige och Norrbotten och då handlade det om den svenska söndertuggade Ebba Grön-varianten.)

Dock - som poet gillar jag Alkberg. Det som strömmade ut ur Göta Kanal fann jag intressant, bra och läsvärt. Där ser jag fram emot uppföljaren...

1 kommentar:

Anonym sa...

touchê Elias!

på det gamla punk-etablisimanget bara! behövs för balansen i universum..

/daniel