2005-05-12

I gårdagens DN-recension av den nya Stereolab-boxen är Fredrik Strage som vanligt ute och cyklar... Stereolab är ett band som ständigt tycks få se sig reduceras till trötta recensenters klichébild. Hur länge sedan var det du läste en Stereolab-recension utan orden: "radikalchict vänsterpatos, krautrock och sextiotalspop"? Strage använder dem allihop. Och har man inte hört det förut, så som Strage skriver, att "Stereolab är ett oklanderligt popband - på papperet". Hör folk verkligen inget annat?

Sedan skriver han att bandets musik "varken är särskilt exprimentell, eller fungerar som tuggummipop"... Stereolab är faktiskt ett av få nutida band som man sällan ledsnar på - deras musik är faktiskt när den är som bäst just det: pop med melodier, stil, charm och ett stort egensinne, och sedan när man lyssnar lite noggrannare: vändningar, det oväntade och detaljer man kan lyssna på om och om igen. Kalla det sedan exprimentellt om du vill... När ska förresten benämningen "exprimentellt" i musiksammanhang börja diskuteras - hur länge kan det vara atonalt oväsen och brist på melodier?

"Lætitia Sadier och Tim Gane, bandets kärna, hyllade Karlheinz Stockhausen, Boredoms, Suicide, Nurse With Wound, Sun Ra och andra abstrakta pionjärer i så många intervjuer att jag länge inbillade mig att de influenserna hördes i Stereolabs musik. Nu hör jag mest ett indieband som inte vågar släppa sargen.", fortsätter Strage. Ska vi inte vara väldigt glada att de inte låter som någon av ovanstående - och istället låter som just Stereolab? Så kallade "exprimentella" musiker finns det ju redan i tusental så det räcker och blir över för Wire-tidningar i stapplar, men finns det någon annan artist som låter som Stereolab? Nej!

Exprimentellt skulle ju också kunna vara att hitta en form, en stil och ett tilltal som man aldrig riktigt hört förut, sedan förändra, bygga om, och smaksätta på lite olika sätt, och ändå! - behålla sitt särdrag och sin egenart. Istället för falla ut och sönder i ett andra klassens Boredoms och Stockhausenoväsen. Det finns det ju redan många andra som gör...