2005-04-21

På bloggen Tesugen presenteras för närvarande de böcker som bloggskaparen läst hittills i år. Så, okej, jag gör väl detsamma då (men jag har läst fler böcker, ha! Å andra sidan så är jag ännu sämre på det där med kvinnliga författare. Hjälp! Jag blir nästan lite rädd). Böcker jag läst hittills i år (bara de böcker jag läst helt och fullt från början till slut och inga böcker som jag läst i arbetet. Inga seriealbum är heller medtagna. När jag läst klart en bok brukar jag ge den ett litet betyg från ett till fem. Betyget ska inte tas för allvarligt, det är mer ett betyg på känslan boken gav mig…):

Andrzej Tichý – Sex liter luft [3]
Daniel Birnbaum, Sven-Olov Wallenstein – Heideggers väg [3]
Daniel Sjölin – Oron bror [3]
Daniel Sjölin – Personliga pronomen [5]
David Toop – Haunted weather: music, silence and memory [3]
Don DeLillo – Cosmopolis [2]
Gilles Deleuze - Nomadologin [4]
Kristian Lundberg – Allt och denna lycka av ingenting [3]
Kristian Lundberg – Eldätaren [4]
Kristian Lundberg – Pitbullterrier [4]
Lena Edman – Barn- och ungdomsböcker genom tiderna [3]
Ludwig Wittgenstein – Filosofi [4]
Malte Persson – Apolloprojektet [3]
Malte Persson – Livet på den här planeten [3]
Per Hagman – Att komma hem ska vara en schlager [3]
Peter Pohl – Vi kallar honom Anna [3]
Ronny Ambjörnsson – Tankens pilgrimer [4]
Stephen Mendel-Enk – Med uppenbar känsla för stil [4]
Stig Larsson – Autisterna [5]
Stig Larsson – Wokas lax? [4]
Sven-Olov Wallenstein – Bildstrider [4]
Sverker Sörlin – Mörkret i människan [4]
Sverker Sörlin – Världens ordning [4]
Willy Kyrklund – Solange [5]
Åsa Larsson – Det blod som spillts [3]

På grund av min sedvanliga fingertoppskänsla har jag, i stort, undvikit dåliga böcker! Don DeLillos Cosmopolis var väl i och för sig ingen höjdare, men det var jag beredd på… Det var nog mer New York-miljön jag ville åt där. Resten kan ses som boktips!

Femmorna? Willy Kyrklund och Stig Larsson är husgudar, och Solange respektive Autisterna hör till deras allra bästa böcker. Måsten, såklart… Personliga pronomen var också en liten knock. Tyckte väldigt mycket om den. Men, jag är på min vakt, och jag känner att jag nog måste läsa om den. Jag kan bli orolig när jag knockas så där. Är det någon som försöker lura mig? Kan han den där programledaren skriva en så bra bok?

Besvikelser? Sex liter luft var inte lika kul som jag hoppats på. Sjölins första bok var inte heller alls i samma division som Personliga pronomen. David Toops bok var inte lika inspirerande som jag hoppats på. Och Per Hagmans bok var en besvikelse… Skugglegender tycker jag i vissa delar är helt underbar, men de underbara delarna var väldigt, väldigt sällsynta i senaste boken. Nästa gång kanske?

Goda upptäckter: Kristian Lundbergs Pitbullterrier och Eldätaren gillade jag mycket. En fin, annorlunda ”deckare” och en hård, torr diktsamling som tillsammans bildar en fin helhet av motsatser och dialoger. Ser fram emot fortsättningen, i vad jag förstått, ska vara en trilogi. Stephen Mendel-Enks bok tycker jag, till vissa delar, var en träffsäker analys, av vårt tids stora gissel – manligheten.

För närvarande läser jag följande böcker:
Arthur Conan Doyle – Sherlock Holmes bästa äventyr
Mats Rosengren & Ola Sigurdson (red.) – Penelopes väv: för en filosofisk och teologisk pathologi
Thomas Pynchon – Gravitationens regnbåge
Torgny Lindgren – I brokiga blads vatten

Återkommer med analys och bedömning...

Inga kommentarer: