2005-02-22

Har äntligen börjat läsa David Toops "Haunted Weather: Music, Silence and Memory". Hans bok "Ocean Sound" var någon gång runt millenieskiftet en fantastisk bok om dess undertitel "Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds" och om de platser som den mer spännande atmosfäriska, filmiska, ambienta och elektroniska musiken kan ta oss till.

Att en bok som behandlar musik ochtystnad (redan i titeln!) någonstans i inledningen berättar om John Cage och om hur han i nåt laboratorium vill lyssna på tystnaden men istället finner sig höra två ljud: ljudet från sitt nervsystem och sitt blodomlopp - är närmast för förväntat och en kliché. Men för oss som håller John Cages "Om ingenting" som en av de bästa musikböcker som skrivits gör det inte så mycket - det får oss ändå intresserade. För har man väl tagit sig in i John Cage tankar om musik och tystnad kommer man aldrig att ligga i ett tyst rum och bara höra tystnad. Det kanske låter märkligt men så kan det faktiskt fungera!

Det ska bli spännande att se var David Toop tar en med den här gången. Och om man via "Haunted Weather" kommer att tas sig in i nya världar och nya artister och musikskapare - för av de skivor som Toop listar i slutet av sin bok känner jag faktiskt inte till många, eller har i alla fall inte lyssnat mycket på många. Ja Gavin Bryars, Cornelius Cardew, Morton Feldman, Matmos, Pan Sonic, Terry Riley och Stockhausen känner jag till och har lyssnat på vid enstaka tillfällen. Christian Fennesz och Charles Mingus har jag lyssnat på i massor! Men när det gäller resten av de hundratal skivor och artister han nämner är det rätt blankt. Jag måste säga att det är rätt spännande.

I anknytning till detta och till hur John Cage inte bara kan få en att börja lyssna på tystnad utan också på bussar, industrier, fläktar och Gud vet vad så är det senaste inlägget på The Jet Set Junta en liten artikel om att lyssna på motorer (och Peter Brötzman - som tur är!).

Inga kommentarer: